"Focus op je talent, en werk samen met anderen die ook expert zijn in wat ze doen."
Jurgen Ingels
#visie

Jurgen Ingels deelt zijn ondernemerservaringen

Wat betekent gezonde groei voor jou en wat mogen we daarbij niet uit het oog verliezen?

Ons perspectief op duurzaamheid is sterk veranderd de afgelopen 20 jaar. Vroeger draaide het eerder om materiële zaken, en waren werknemers bijvoorbeeld vooral geïnteresseerd in de auto die ze van de zaak konden krijgen. Nu zijn medewerkers – zeker de jongere generatie - meer begaan met de maatschappelijke verantwoordelijkheid van een bedrijf. Als onderneming moet je anno 2020 écht bijdragen aan de samenleving en zorgen voor je medewerkers (dat ze zich kunnen ontplooien, kunnen leren en gelukkig zijn), anders gaat het moeilijk zijn om te overleven op de lange termijn.

Men is steeds meer op zoek naar manieren om een zinvol leven te leiden. Het leven is te kort om je ongelukkig te voelen, dus ga voor de dingen waar je voldoening uit haalt. En dat geldt ook voor bedrijven: streef naar voldoening, en op termijn zal het succes zeker volgen. Andersom is dat niet het geval: indien je eerst op materieel succes focust, gaat dat vaak ten koste van al het andere (je medewerkers, je gezondheid, je voldoening).

Geld alleen is geen goede drijfveer of uiteindelijk doel. Zeker voor een ondernemer is geld puur een middel. Een ondernemer in hart en nieren wil altijd de wereld vooruit helpen en geld terug investeren om ideeën te kunnen realiseren. Daar mag politiek gezien nog wel aan gesleuteld worden, dat investeren belastingtechnisch toegankelijker wordt.

Wie ben je en waar wil je naartoe met jouw idee?

Onlangs is mijn boek ’50 lessen voor ondernemers’ gepubliceerd. Met dit boek wil ik anderen inspireren, mijn passie voor ondernemerschap en technologie doorgeven en andere ondernemers helpen hun obstakels te overwinnen.

"Focus op je talent, en werk samen met anderen die ook expert zijn in wat ze doen."
Waarom heb je beslist om die richting uit te gaan? Welke stappen heb je reeds gezet?

Ik geloof heel hard in het ter beschikking stellen van uw ervaring. In de wereld van vandaag gaat het niet zozeer over geld, product of markt, maar eerder over tijd, hoe je dingen sneller en efficiënter kunt doen. Efficiënter werken kan enerzijds door gebruik van technologie, anderzijds door te leren van ervaring (en niet zelf het warm water hoeven uitvinden).

Ik had nooit de ambitie om een boek te schrijven, maar het leek me wel waardevol om mijn ervaringen te delen. Ik claim niet dat ik dé waarheid in pacht heb, maar een handleiding over hoe je bepaalde dingen kunt doen kan wel heel handig zijn. En zulke handleidingen ter beschikking stellen, dat gebeurt naar mijn idee nog te weinig. Ook op Vlaams niveau moeten we meer inzetten op delen, op samenwerken.

Vroeger was je belangrijk als je veel kennis had. Dus wat deed je? Je hield de kennis bij je, want dat was uw waarde. En nu is het andersom: als je kennis hebt én je deelt deze, dat waarderen mensen. Ondernemen is daarmee ook een stuk gedemocratiseerd. Want wat je daarvoor echt nodig hebt, is creativiteit. Geld kun je maken en een netwerk kun je opbouwen, maar creativiteit kun je niet kopen. In de maatschappij zouden we ook meer op die creatieve aspecten moeten inzetten, eerder dan puur op het kennisaspect. Je moet de nieuwsgierigheid prikkelen, over sectoren heen kijken, verbanden leggen en daarmee creativiteit laten vloeien. Als je teveel op je eigen stek gefocust bent, ga je opportuniteiten missen. Je product of dienst kan immers enkel in een omgeving tot zijn recht komen, niet puur op zich.

Wat zijn de concrete doelstellingen van jouw idee en hoe plan je die aan te pakken?

Vlaanderen is zeer conservatief. Maar er is geen enkele reden waarom we in Vlaanderen geen toptech bedrijf zouden kunnen opbouwen. Alle ingrediënten zijn er: geld, slimme & goed opgeleide mensen, een deftige levenskwaliteit en de juiste werkethiek. We moeten alleen wat meer durven, op een gezonde manier.

Met The Big Score zetten we ons al enkele jaren in om de beste startups en scale-ups uit België samen te brengen met investeerders. En dat werkt heel goed. Daar draait het om: de juiste omgevingsfactoren creëren.

Volgend jaar willen we ook om die reden terug Supernova organiseren, dit keer met een focus op de ruimtevaart. Er zijn namelijk heel wat Vlaamse en Belgische bedrijven die wereldwijd highlevel actief zijn in de ruimtevaart, en niemand weet dat eigenlijk. Enerzijds willen we dat tentoonstellen met een blik op het verleden én de toekomst, waarmee we vooral de jongere generatie willen inspireren. Anderzijds nodigen we sprekers met expertise uit de ruimtevaart uit, om daarmee ook de brug naar duurzaamheid te maken. Ruimtevaart spreekt tot de verbeelding, en hiermee willen we als community tonen wat we willen bereiken daarin, en vooral dat het mogelijk is!

In Vlaanderen hebben we talent in ruimtevaart en gezondheidszorg, laat ons daar dan volop op inzetten en proberen in uit te blinken. Het is typisch Vlaams om te proberen alles goed te doen, alle cijfers op het rapport goed te krijgen. Maar het is belangrijk om uit te zoeken wat je echte talent is en daarop in te zetten. Je moet niet blijven gaan voor iets waar je eigenlijk niet goed in bent.

Wanneer is jouw idee geslaagd?

Op kleine schaal: als iemand inzichten uit mijn boek haalt waarmee een bedrijf beter, efficiënter, en succesvoller gerund kan worden – ook al is het maar één persoon, dat zou al geslaagd zijn.

Op grote schaal: als meer mensen die met een goed idee rondlopen zouden durven springen en hun idee waarmaken. En dat hoeft niet enkel van een geluksfactor af te hangen. Minstens 50% heb je zelf in de hand. Ik heb dat bewezen na de verkoop van mijn eerste bedrijf in 2014. De opbrengst daarvan ben ik gaan investeren in meerdere kleine bedrijven, waarvan de meeste nu echt succesvol zijn. Dat was dus niet puur een lucky shot, maar eerder een systematiek. Mijn missie is geslaagd als we een hands-on methodiek kunnen uitrollen en aanreiken aan high potentials en daarmee waardevolle scale-ups kunnen bouwen in Vlaanderen.

Wees goed in wat je doet, en werk dan vooral samen met anderen die ook goed zijn in wat ze doen. Ga voor het beste!

____________________________________________________________________________________________________

Heb jij ook een concreet plan of sterke visie om onze maatschappij op een duurzame, gezonde of digitale manier te laten groeien? Deel jouw idee en kom in contact met potentiële partners die je hierbij kunnen ondersteunen.

Meer weten
over dit project?
Bezoek de website