"Techniek moet het gebruiksgemak bevorderen en de mens ontzorgen."
PFL
#duurzaam

PFL creëert comfort én duurzaamheid hoogwaardige virtuele events

Wat betekent gezonde groei voor jou en wat mogen we daarbij niet uit het oog verliezen?

“Voor ons betekent dat groeien op een manier die behapbaar blijft. Wij zijn momenteel hard op weg om uit te breiden in het buitenland, en we hebben ons zelf hoge doelstellingen opgelegd, maar we doen alles stap voor stap. We hebben juist een vestiging in Spanje geopend, en dat is de eerste van een reeks.”

“Wij hebben al redelijk veel jaren ervaring in het ondersteunen van virtuele hybride events, of multi-hub zoals wij dat noemen. In Multi-hub hebben we niet 1 persoon per locatie, maar meerdere personen, bijvoorbeeld 40. Als je dan X-aantal hubs heb, kan dit vlot oplopen tot wel 800 personen in 1 meeting. Al deze personen hoeven niet meer ver te reizen, maar kunnen ergens lokaal naar hun hub gaan. Doordat al deze personen niet meer ver hoeven te reizen voor een meeting, wordt heel wat reistijd, geld én CO2-uitstoot bespaard.”

“Voorheen moesten onze techniekers nog wel naar elke hub vliegen om zo’n event te kunnen ondersteunen. Door op elke belangrijke Europese locatie een eigen vestiging te hebben, schakelen we ook het transport van de techniekers uit; dit is de meest duurzame manier om internationaal te vergaderen. De buitenlandse techniekers voelen zich zo ook meer verbonden met het moederbedrijf, wat ook belangrijk is voor duurzaamheid binnen de organisatie.”

Wie ben je en waar wil je naartoe met jouw idee?

“Onze ondersteuning moet het gebruiksgemak bevorderen. Virtuele meetings moeten zo intuïtief, interactief en aangenaam mogelijk zijn. Dat is wat wij met PFL doen: met nieuwe technieken de mensen ontzorgen. Een virtueel event is namelijk meer dan enkel zorgen voor de connectie.”

"Techniek moet het gebruiksgemak bevorderen en de mens ontzorgen."
Waarom heb je beslist om die richting uit te gaan? Welke stappen heb je reeds gezet?

“In een ver verleden kwam het al eens voor dat bij een groot congres, een belangrijke gast (of spreker) niet aanwezig kon zijn. Via video-conferencing konden we deze, dan toch laten deelnemen. We hebben dus eigenlijk van de nood een deugd gemaakt. Het werd meer en meer standaard dat er wel eens een gastspreker moest inbellen of dat er remote deelnemers waren op zulke evenementen. Zo zijn wij eigenlijk meegegroeid daarin. En, zoals van ons verwacht wordt, waren we steeds een beetje voor op vlak van techniek. Zo ondersteunden we - lang voor Covid-19 - volledig virtuele events, vooral voor bedrijven die al iets verder dachten. En wij dachten graag mee!”

“Vroeger was het een uitzondering wanneer we een dergelijk virtueel event moesten opzetten; nu is het bijna standaard. Vroeger ging niemand een congres met 6000 bezoekers virtueel organiseren – nu ondersteunen we er soms verschillende op één maand, en met succes. Bezoekers ervaren het veelal ook als ‘dichtbij’ zijn. Het vervangt nooit fysiek samen met iemand het glas heffen en het event nabespreken, maar het virtuele aspect kan ook een meerwaarde bieden. Bijvoorbeeld, niet meer hoeven te reizen, en gemakkelijk vooraf de deelnemerslijsten raadplegen en een persoonlijke meeting inplannen.”

Wat zijn de concrete doelstellingen van jouw idee en hoe plan je die aan te pakken?

“We hebben nu virtuele studio’s opgesteld staan in Brussel (Crown Plaza), Antwerpen (Antwerp Expo), Heusden-Zolder (Watt17) en Turnhout (WIMEC). We willen deze studio’s verder uitbreiden en ook op meerdere plaatsen in Europa installeren, om onze klanten zo vlot mogelijk te kunnen helpen, zonder verre reisafstanden.

“Bij groei is het soms ook vooral de uitdaging om de voeten aan de grond te houden. Het gaat snel en we krijgen nu enorm veel opportuniteiten; we moeten daar de juiste uitkiezen. Je moet niet verder springen dan de stok lang is. Het is belangrijk dat je eigen organisatie meekan, en dat je de optimale kwaliteit kunt blijven bieden. We bekijken alles dan ook stap voor stap.”

“We proberen ook zoveel mogelijk te digitaliseren. Tijdens de lockdown hebben we bijvoorbeeld ons hele magazijn digitaal gelabeld, en een online PFL academy opgezet. Maar als we het hebben over digitalisering moet je eigenlijk al specifieker zijn, want tegenwoordig is bijna alles al digitaal. Ik spreek dan ook liever over de toepassingen, zoals bijvoorbeeld databeheer, snelle verbindingen (5G) en AI. Daarmee moeten we nu innovaties zien te realiseren.”

Wanneer is jouw idee geslaagd?

“Onze doelstelling is om binnen 5 jaar in de Europese top 10 te zitten op vlak van audio-visueel ondersteunende bedrijven, en nummer 1 op vlak van duurzame ondersteuning van virtuele events. Zodat niemand binnen Europa nog hoeft te vliegen voor dergelijke events. We hebben reeds een interessant aanbod gekregen vanuit New York, maar dat is voor nog iets langere termijn. Als we Europa kunnen bedienen op een goede, duurzame en zelf bedruipende manier dan denk ik dat we kunnen spreken van een geslaagde missie.”

____________________________________________________________________________________________________

Heb jij ook een concreet plan of sterke visie om onze maatschappij op een duurzame, gezonde of digitale manier te laten groeien? Deel jouw idee en kom in contact met potentiële partners die je hierbij kunnen ondersteunen.

Meer weten
over dit project?
Bezoek de website