"Onze werknemers krijgen 100% autonomie over hun taken en carrièrepad"
Recrewtment Antwerpen
#duurzaam

Recrewtment onderneemt duurzaam door inzet van digitalisering en een vernieuwend HR-beleid.

Beschrijf in één zin waarover je idee gaat

Bij Recrewtment zetten we volop in op duurzaam ondernemen met een vernieuwend HR-beleid.

Wat betekent gezonde groei voor jou en wat mogen we daarbij niet uit het oog verliezen?

Gezond groeien draait niet puur om hogere cijfers behalen. Groeien op een duurzame manier, dat zit in het DNA van Recrewtment. In het verleden is het om die reden wel eens gebeurd dat wij onze groei bewust hebben afgeremd. We zaten op bepaalde momenten met groeipijnen (gebrek aan structuur, of je medewerkers niet kunnen bieden wat nodig is). Dan zijn we telkens een versnelling lager gegaan, om daarna wél te kunnen accelereren.

Wij verlenen diensten, geen producten. Dienstverlening is rechtstreeks verbonden aan je medewerkers. Hoe sterker je team, hoe beter je dienstverlening. Groeien moet dan ook vooral samen gebeuren: medewerkers en bedrijfsleiders hebben eenzelfde visie en doel, namelijk dat het zo goed mogelijk gaat met het bedrijf. Daar komt ook de crew in Recrewtment vandaan.

Wie ben je en waar wil je naartoe met jouw idee?

De markt van de dienstverlening is hard veranderd: men werkt niet meer puur samen met een merk, maar vaak specifiek met een persoon binnen een bedrijf. Wanneer die persoon dan wisselt van werkgever, verhuist de klant vaak mee. Onder andere daardoor is retentie een groot probleem in onze sector. Daarnaast zie je ook typisch dat jonge 20-ers beginnen in de sector, maar al snel uitgeleerd zijn en verder zoeken naar een andere professionele uitdaging.

Met Recrewtment proberen we dat te verbeteren; Enerzijds door in te zetten op digitalisering, iets waar we in Vlaanderen in onze sector ver mee achter lopen. Anderzijds willen we intern ook een vernieuwend HR-beleid voeren.

"Onze werknemers krijgen 100% autonomie over hun taken en carrièrepad"
Waarom heb je beslist om die richting uit te gaan? Welke stappen heb je reeds gezet?

Wij hebben recent alle functies geschrapt binnen het bedrijf. Dat geeft medewerkers totale keuzevrijheid in het vormgeven van hun carrière. In een specifieke functie moet je meestal verschillende rollen vervullen. Een manager is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor budget, coaching, sales en aansturing van het team. Met het schrappen van zulke functies kan iedereen taken vanop alle niveaus uitvoeren, van CEO-level tot recruiter.

Alle taken binnen het bedrijf hebben we uitgeschreven als rollen (welke verwachtingen zitten eraan gekoppeld, zijn er opleidingen nodig, …), waaronder enkele basisrollen die iedereen zich moet kunnen toe-eigenen (noodzakelijk voor de sector, zoals kennis van sociale wetgeving, bewust zijn van diversiteit e.d.). Daarnaast zijn er een twaalftal andere rollen waaruit medewerkers kunnen kiezen. Niemand wordt verplicht om bepaalde rollen op te nemen. Op die manier kan iedereen doen waar die goed in is en vooral energie van krijgt.

De resultaten zijn best verbluffend. Het was ook voor ons nieuw om te doen, en het was een uitdaging om iedereen mee te krijgen in dat denkpatroon. Maar nu hebben we bijvoorbeeld een heel divers team aan tafel zitten tijdens commerciële meetings (verschillende jaren ervaring, achtergrond, …).

Wat zijn de concrete doelstellingen van jouw idee en hoe plan je die aan te pakken?

Wij trachten naar 100% autonomie te gaan, dat wil zeggen dat iedereen zelf kan beslissen over carrièrepad. Maar dat gaat ook over bijvoorbeeld het aantal werkuren. Of iemand zijn job doet op 38 uur of 32 uur, dat maakt eigenlijk niet uit. Wij zijn al een aantal maanden bezig met dit uit te werken, want een klassiek denkpatroon doorbreken is niet zo eenvoudig. Sinds begin dit jaar zijn we effectief beginnen te testen en er nu volle bak mee bezig.

En het werpt al zijn vruchten af, onder andere op vlak van business: tijdens de lockdown hebben we meer business gehad dan andere jaren, wat zeker voor onze sector uitzonderlijk is. Een dergelijke personeelsstructuur ook heel interessant voor aanwerving van nieuwe profielen.

Daarnaast zetten we ook volop in op digitalisering, met als doel de medewerkers maximaal te ontlasten. Alles wat geautomatiseerd kan worden of waarvoor AI ingezet kan worden, proberen wij te realiseren. Dat is natuurlijk nooit af, want er komen elke dag nieuwe mogelijkheden bij. Maar we merken dat dit nu al tijd vrij maakt bij onze medewerkers die ze kunnen investeren in hun kandidaat, of in hun eigen rol.

Wanneer is jouw idee geslaagd?

Er liggen nog voldoende uitdagingen in bijvoorbeeld digitalisering (die markt is volop in ontwikkeling), maar ook op vlak van rekrutering. De vaardigheden die de sector vandaag de dag vraagt van medewerkers zijn bijvoorbeeld totaal veranderd. En zullen ook blijven veranderen!

Onze missie is (telkens opnieuw) geslaagd wanneer we een duurzaam partnership aan kunnen gaan (d.w.z. dat de digitale tools die we implementeren lang genoeg meegaan), en wanneer onze visie op HR-beleid en de manier van werken stukje bij beetje landt bij onze medewerkers, zodat we samen verder kunnen in deze snel veranderende wereld.

____________________________________________________________________________________________________

Heb jij ook een concreet plan of sterke visie om onze maatschappij op een duurzame, gezonde of digitale manier te laten groeien? Deel jouw idee en kom in contact met potentiële partners die je hierbij kunnen ondersteunen.

Meer weten
over dit project?
Bezoek de website