"Ik geloof sterk in een dynamischere rolverdeling, zonder vast organigram."
Special Olympics
#gezond

"Betrek je medewerkers bij je strategie"

Beschrijf in één zin waarover je idee gaat

De internationale non-profit Special Olympics organiseert sporttrainingen en -wedstrijden voor mensen met een verstandelijke beperking. “Sport is geen doel op zich, maar een middel om hun inclusie te bevorderen”, duidt Zehra Sayin, CEO van de Belgische afdeling. De coronacrisis had een zware impact op iedereen die betrokken is bij de organisatie. “Tegelijk hebben we het potentieel van onze mensen én van digitalisering nog beter leren kennen. In de toekomst blijven we daar verder op inzetten”, klinkt het.

Wat betekent gezonde groei voor jou en wat mogen we daarbij niet uit het oog verliezen?

Special Olympics is een internationale organisatie. Zehra Sayin leidt als CEO van de Belgische afdeling een team van 20 fulltimemedewerkers. “Daarnaast hebben we 11.000 vrijwilligers, waarvan maar liefst een honderdtal bijna constant bezig zijn voor Special Olympics. Zij vervullen een belangrijke rol voor onze organisatie”, klinkt het.

Corona schudde de werking natuurlijk grondig door elkaar, want de activiteiten van de vzw konden plots niet meer fysiek plaatsvinden. “Een ontgoocheling voor onze atleten natuurlijk, die dat gegeven moeilijk konden vatten. Zij misten interactie; de opportuniteit om inclusie te creëren, viel weg. Ook voor ons team was het zwaar. Maar we hebben heel snel onze organisatie vernieuwd, door digitale sportevenementen te organiseren. Dat was niet evident, want eigenlijk waren we daar niet klaar voor. We hebben daarom de hulp ingeroepen van een externe expert.”

Special Olympics besefte al snel dat het langs de digitale weg een pak meer mensen kon bereiken. Zehra Sayin: “We organiseren elk jaar de Nationale Spelen. Tijdens dat vierdaagse sportevent brengen we elke dag 10.000 mensen samen: atleten, ouders, coaches, vrijwilligers,… Maar toen we de Nationale Spelen vorig jaar en dit jaar digitaal organiseerden, namen bijna 12.000 atleten deel, 3 keer meer dan vroeger dus."

"Onze wereldwijde community keek daar met grote ogen naar, want we waren één van de eersten om dat event digitaal te organiseren. Het was het grootste inclusieve sportevenement dat ooit in België werd georganiseerd. En we zien nog veel potentieel voor trainingen vanop afstand. De komende jaren gaan we blijven inzetten op die combinatie van fysieke en digitale sportevenementen.”

"Ik geloof sterk in een dynamischere rolverdeling, zonder vast organigram."
Wat zijn de concrete doelstellingen van jouw idee en hoe plan je die aan te pakken?

Ook de organisatie van de events gebeurde vanop afstand, want de medewerkers van de vzw werkten van thuis uit. Om daar een succes van te maken, zien ze bij Special Olympics 3 sleutelelementen. “Eén: je moet goed luisteren naar en communiceren met de collega’s. Twee: er is flexibiliteit nodig. Het privéleven van de ene medewerker is bijvoorbeeld niet te vergelijken met dat van een andere. En drie: vertrouwen is cruciaal."

"We hebben ook de tijd gehad om met onze mensen over strategische plannen te praten. Corona was dan ook een mooi moment om onze medewerkers te laten meedenken. Dat heeft een andere sfeer en een ander niveau van betrokkenheid gecreëerd.” De organisatie blijft ook in de toekomst inzetten op telewerk. Sommige collega’s zullen 2 dagen per week thuis werken, andere 3.

Wanneer is jouw idee geslaagd?

En daar zal het niet bij blijven, want als het van Zehra Sayin afhangt, wil ze nog verder gaan in welzijn op het werk. “Ik geloof sterk in een dynamischere rolverdeling waarbij iedereen projectmanager is, zonder vast organigram. In een agile en flexibele organisatie draait het meer om je expertise dan om je functie. Door hen bij onze strategie te betrekken, heb ik de capaciteiten van onze mensen nog beter leren kennen."

"Het zal wel wat tijd vragen om naar zo’n dynamisch model te evolueren, want daarvoor hebben we extra opleidingen nodig. Als vzw moeten we daarvoor eerst op zoek naar budget. Het heeft ons drie, vier maanden tijd gekost om financiële middelen te vinden om headsets aan te kopen om thuiswerk te faciliteren. Dat ligt bij een kmo of groot bedrijf vaak anders.”

____________________________________________________________________________________________________

Heb jij ook een concreet plan of sterke visie om onze maatschappij op een duurzame, gezonde of digitale manier te laten groeien? Deel jouw idee en kom in contact met potentiële partners die je hierbij kunnen ondersteunen.

Meer weten
over dit project?
Bezoek de website